A munka gyorsan beindult: kreatív és vicces
szoborcsoportok díszítették a 70m2-es termet alig egy órával a kezdés után. A
civilség különböző értelmezései jelentek meg és töltődtek fel sokszorosan
tartalommal. Már önmagában a szoborcsoport megjelenítőinek az egyéni és közös
interpretációi, valamint a nézők értelmezései is erősen gazdagították az
egy-két szóban felvázolt témákat, címeket;
de a szociodráma ereje akkor mutatkozott meg igazán, amikor az egyik
csoport bebújt egy kicsit a másik csoport bőrébe, és az ő témáját, címét jelenítette meg a
saját alakjára formálva. Azaz, megtörtént az első pozícióváltás. Az egyik
csoport meglátta belülről és magáévá tette a másik csoport kérdésfelvetését,
problémáját. Nincs reflexió, nincs
verbalizálás: a történtek vehetők nagyon könnyedén – jó mókaként, de komoly
belátásokat is hozhatnak.
Némi önreflexióval felfejthetők ugyanis
a saját
viselkedésminták (miért pont oda álltam
és pont úgy);
az egyéni szociális készségek (hogyan értettem a másik témáját kívülről majd belülről);
a
közösségi hitek és tudások a civilségről (mit
gondolunk alapkérdésnek a civil működésről);
a megértés nehézségei és útjai
(hogyan (nem) érthető meg a másik)
stb.
A szociodrámán nem álltunk meg, nem
értelmeztünk, haladtunk tovább, hogy a megfogalmazott témák, ügyekké váljanak, azaz fiktív civil
szervezetek megvalósítandó céljaivá.
Bereczky Tamás Adj
király katonát! című játékának lényege, hogy szervezetek összedugják a
fejüket, és meghatározzák önnön erősségeiket és gyengeségeiket, majd a többi
szervezettel ezek mentén elkezdenek üzletelni. Megnézik, kinek mije van, mi
kölcsönözhető, cserélhető vagy éppen árusítható. És jó esetben a szervezetek
megtapasztalják, hogy sokkal több erőforrásuk van, mint azt gondolták; hogy az
erőforrásokkal lehet gazdálkodni; hogy vannak más szervezetek is a térképen más
vagy éppen hasonló erőforrásokkal. Most a játék kicsit másképp zajlott: fiktív
civil szervezetek fiktív (de reális) célkitűzéseket határoztak meg, majd
kezdődhetett az üzletelés. Mivel a szervezetek esetünkben az itt és most-ban kovácsolódtak,
a játék spontán módosult. Az erőforrásokat nem tudták jól felmérni és céljaik
megfogalmazása sem volt elég kidolgozott. Így a játék az eredeti tervek helyett
arra adott lehetőséget, hogy a szervezetek megfogalmazzák magukat, számba vegyék
vélt erőforrásaikat, majd a plénum elé kilépve, a többi szervezet tükrében
meglássák saját magukat, saját erősségeiket és gyengeségeiket, és ezen
tapasztalatok birtokában csiszolhassák az eredeti üzenetüket a többiek számára
is vonzóvá. Azaz, nem a szervezeti működés egy lehetséges módja mutatkozott meg
a játékban, hanem az az elemi tapasztalat, hogy egy ötlet (a civil szervezet
célkitűzése) hogyan formálódhat a másik (a többi szervezet) előtti
megmutatkozásban megragadhatóvá, elfogadhatóvá, vonzóvá. A szervezetek ajánlatai meg is mérettettek: a
résztvevők választottak, melyik üzenet találja el őket leginkább.
A szünet utáni játék arra lett volna hivatott, hogy
számba vegyük és elkezdjük valami módon kezelni azokat a külső és belső gátló
tényezőket, amelyek a civil szervezetek működését megakasztják. A gátakat,
problémákat hamar felsoroltuk, majd csoportosítottuk. A feladat az volt, hogy az összegyűjtött
akadályozó tényezőket jelenítsük meg szoborban, ki – ki legyen egy-egy akadály,
majd a nézőként kint maradt résztvevők próbálják meg az eszükbe jutó
módszerekkel az akadályokat leküzdeni. Be lehetett tehát jönni az érvelés
szerepében; anyagi támogatásként; hatalomként, azaz bárhogyan, ami az akadályok
leküzdését segítheti. A játék azonban
hihetetlen káoszba fulladt: az akadályok nem tudták, hogy kicsodák, az
elhárítók nem tudták, ki ellen küzdenek, kívülről és belülről őskáosznak
látszott minden. A kint maradtak közül
többen a vezetőt kérték, hogy oldja meg a helyzetet, mások beléptek a színpadra
és alternatíva felmutatásával rendet igyekeztek tenni, de alapvetően semminek
semmi eredménye nem lett. Tamás leállította végül a játékot, és néhány jól
eltalált szóval értelmezte a helyzetet: felhívta a figyelmet, hogy ez a káosz
éppen a civil szervezetek működését képezte le. A verbális értelmezést egy
érzelmi tükörrel is megerősítettük: zárásként a résztvevők egyetlen nagy
szobrot alkotva megmutatták, hogyan érzik most, a játék és a nap végén
magukat. Az ambivalencia, a délelőtti
feldobottság és a káosz elleni tehetetlenség megélése a szoborban
megmutatkozott, ezért vegyes érzelmekkel, de egyértelműen gazdagodva távozott a
társaság.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése