2013. szeptember 3., kedd

A DRAMATIKUS MEGJELENÍTÉS nem horrorisztikus dolog, hanem

a témához tartozó jelenet(ek) kialakítása a színpadon.

A jelenet kialakításának megvan a maga rendje és módja, evvel nem untatom az olvasót. Ami fontos, az a dramatizálás mibenléte, mert a dramatizálás az többi, mint egy jelenet. Egy jelenet lehet akár állókép is.
A dramatizálás ott kezdődik, amikor a jelenet szereplői akcióba lépnek egymással, (pár)beszédbe elegyednek.


Regényt már biztos mindenki olvasott, abban is vannak párbeszédek, de sokkal több helyet foglal el a leíró szöveg. A színdarabok (drámák) ha könyvben megjelennek, akkor ott végig párbeszédeket olvashatunk, esetleg néhány beszúrt utasítással, hogy mi a helyszín, „bejön” „elfut” „suttog”, stb. A színdarabokban akciók, interakciók, monológok és párbeszédek vannak. Ezeket hozzuk létre a (pszicho)szociodrámában is. Bármit meg lehet jeleníteni dramatikusan, a „két ember beszélgetésétől” kezdve egy érzésig, fantáziáig, gondolatig, vagy elvont fogalomig. 
A „megjelenítés” szó pedig magában foglalja a „jelen” fogalmát –, amikor a színpadon megjelenik valaki vagy valami, akkor átélhető módon a „jelenbe”, a „most”-ba kerül, nem kell „elképzelni”, mert ott van. Ez a jelenbe hozott szituáció (azaz a játék) a kulcsa a szociodrámának is, például ki lehet próbálni olyan szerepeket, pozíciókat is, amelyek nem a mi szerepeink, pozícióink a színpadon kívül, olyan szerepeket is, amelyek nagyon távol állnak tőlünk, és szóba lehet állni olyan dolgokkal is, amelyekkel egyébként ez nem szokás. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése